Voorbereiden op de toekomst
De Gezondheidsraad is opgericht in 1902 en kan in 2020 terugkijken op bijna 120 jaar advisering op het gebied van de volksgezondheid. De raad is gezaghebbend: adviezen van de Gezondheidsraad doen ertoe. Maar de tijd staat niet stil. Om secretariaat en raad voor te bereiden op de toekomst, is nog meer wendbaarheid, slagvaardigheid en verbondenheid met de omgeving nodig en daar is ook in 2020 hard aan gewerkt.
De Gezondheidsraad is primair een adviesorgaan dat regering en parlement gevraagd en ongevraagd adviseert op basis van de stand van de wetenschap. De adviezen en de kwaliteit daarvan worden hoog gewaardeerd. Wel ontstaat in de loop der jaren meer behoefte aan transparantie, oog voor de omgeving en ontwikkelingen die daar plaatsvinden, met behoud van de onafhankelijke positie die de raad kenmerkt. Tegen deze achtergrond wordt sinds 1 januari 2020 gewerkt in een nieuwe organisatiestructuur. Deze organisatiestructuur is het formele sluitstuk van een reorganisatie. De nieuwe organisatiestructuur heeft tot doel om bij te dragen aan meer innovatie en verheldering van taken en rollen.
Binnen het secretariaat van de Gezondheidsraad bestaan in de nieuwe organisatiestructuur drie onderdelen: de Wetenschappelijke staf, de afdeling Communicatie en Redactie en de afdeling Bedrijfsvoering. De hoofden van deze afdelingen vormen samen met de algemeen secretaris van de raad het managementteam, dat zorgt voor de hiërarchische lijn in de organisatie. De functionele lijn loopt via de voorzitter en vicevoorzitter (het bestuur) van de Gezondheidsraad en de voorzitters van de commissies.
Op 1 januari 2020 begint de nieuwe voorzitter van de Gezondheidsraad. Ook verwelkomt de raad halverwege het verslagjaar een nieuwe algemeen secretaris a.i. Bij het secretariaat gaan in 2020 negentien nieuwe medewerkers aan de slag, van wie vier in het MT, drie bij de afdeling Communicatie en Redactie, zeven bij de afdeling Bedrijfsvoering en vijf bij de Wetenschappelijke staf. Een deel van deze medewerkers vult lege plekken op die zijn ontstaan bij de reorganisatie. Een ander deel van de nieuwe medewerkers komt het secretariaat versterken vanwege extra budget rond COVID-19. Deze veranderingen hebben grote impact gehad.
Het realiseren van de reguliere adviezen uit het jaarprogramma, de extra COVID-adviezen en de komst van nieuwe collega’s vragen veel van het secretariaat. Dit betekent dat ook aandacht nodig is voor de inspanningen die medewerkers hiervoor hebben geleverd, de werkdruk, ruimte voor herstel, de personele bezetting en de ruimte voor opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden.
Herinrichting werkproces
De afgelopen jaren heeft het secretariaat gewerkt aan de herinrichting van de werkprocessen. Het ingevoerde tekst- en beeldplan biedt bij adviestrajecten een kader om gericht aan een advies te werken. Het heeft daarmee een belangrijke functie bij de afbakening van het adviestraject. In de loop van 2020 is het bij alle adviestrajecten standaard geworden om (mogelijk) belanghebbenden van tevoren in kaart te brengen. Bij maatschappelijk gevoelige onderwerpen was dit al het geval.
Beraadsgroep komt viermaal zo vaak bijeen
Met ingang van 2020 gaat de Gezondheidsraad over van twee beraadsgroepen (Volksgezondheid en Gezondheidszorg) naar één beraadsgroep met 22 leden. De beraadsgroep toetst conceptadviezen van de Gezondheidsraad op wetenschappelijke kwaliteit en consistentie met andere adviezen.
In de eerste helft van het jaar verhoogt de beraadsgroep het aantal bijeenkomsten van zes naar twaalf per jaar. In de tweede helft van 2020, als het aantal COVID-gerelateerde spoedtrajecten ook toeneemt, verdubbelt het aantal toetsmomenten van de beraadsgroep nogmaals en komt hij tweewekelijks bijeen.